Stel je voor: je staat op een feestje waar je niemand kent. Je glimlacht naar de vrouw naast je en probeert een praatje aan te knopen. Je zegt je naam en zij zegt: ‘Hallo, ik ben Mira, ik ben datecoach en kan jou enorm goed helpen. We gaan 7 geweldige sessies doen samen. Ik werk op basis van een door mijzelf ontwikkelde H.A.R.T.-methode. Die gaat ervoor zorgen dat jij na die sessies niet bang meer bent om op een man af te stappen en dat je binnen de kortste keren de meest romantische relatie hebt die je ooit zou kunnen dromen. O ja, ik heb nu een aanbieding met 30% korting op het traject, maar die geldt alleen vanavond tot 23.59 uur. Ik heb een contract bij me, als je nu JA zegt en meteen even tekent en betaalt, wordt het echt geweldig leuk!’

Wat zou jij dan doen? Ik weet wat ik zou doen; hard wegrennen 😉 Nou ja. Of in ieder geval gauw een andere gesprekspartner vinden!

 

Doe jij dit op Facebook?

Dit is wel wat er vaak gebeurt op Facebook. Terwijl Facebook bedoeld is als een manier om met elkaar te ‘connecten’. Om gezellig met elkaar dingen te delen. Misschien hier en daar eens iets op te steken. Maar niet om allerlei aanbiedingen naar je hoofd geslingerd te krijgen.

 

Maar hoe kun je Facebook dan wel zakelijk gebruiken?

We zijn weer even terug op het feestje. Stel dat Mira het anders aan zou pakken? Jullie raken in gesprek en ze stelt je wat vragen. Jij vertelt dat je relatie al een poosje uit is, en dat je wel heel graag weer een leuke man zou willen ontmoeten.

Zij vraagt wat je lastig vindt daaraan en geeft je alvast een paar goede tips naar aanleiding van jouw antwoord. Waardoor je beter weet wat je zou kunnen zeggen als je een leuke man ziet staan aan de bar. Je kunt de tip even later meteen toepassen bij een leuke vent, als je wat drinken gaat halen in de keuken.

De tip werkt en aan het eind van de avond deel je dat nog even met Mira. Zij geeft je een kaartje en zegt met een knipoog dat ze nog veel meer van dit soort tips geeft in haar workshop van het komend weekend.
Zou je dat dan erg vinden? Ik denk het niet. Misschien zou je zelfs overwegen die workshop te gaan volgen?

 

Welke 3 Marketingtips kun je hier nu uithalen voor je Facebookpagina?

 

Tip 1: Stel vragen!

Ga echt de verbinding aan met je volgers. Door vragen te stellen kun je erachter komen wat er leeft bij je volgers.

Dat kan op allerlei manieren. Maak bijvoorbeeld een afbeelding met twee keuzes erop, met bij elke keuze een symbool, bijvoorbeeld het hartje of het duimpje. En vraag of ze willen aangeven wat hun keuze is door te liken of een hartje te geven. Op deze manier kun je vrij snel veel reacties krijgen. Je bericht zal daardoor door Facebook vaker getoond worden, wat natuurlijk nog weer meer reacties uitlokt.

Deel een dilemma waar jij mee zit (zal ik een aanbod maken over dit of over dat?). En vraag of ze een keuze willen aangeven. Doe dit niet te vaak, maar af en toe is het een leuke manier om echt verbinding te maken.

Laat ze een zin afmaken. Bijvoorbeeld; Als ik een leuke man zie staan aan de bar, dan …

Of stel gewoon een vraag natuurlijk. Gewoon zoals je ‘m ook zou uitspreken tegen een vriendin.

 

Tip 2 Luister naar de antwoorden en doe er iets mee.

Wat zou je kunnen doen met de antwoorden? Sowieso even reageren op elke reactie natuurlijk. Dan wordt het echt een tweerichting-gesprek, in plaats van alleen maar zenden.

Zijn er antwoorden of vragen die regelmatig voorkomen? Zeggen bijvoorbeeld 3 mensen als reactie op de invulzin dat ze bang zijn dat ze gaan blozen, schrijf dan een blog met 5 tips tegen blozen op je website en deel daar iets over op je Facebookpagina.

Of doe een Facebooklive waarin je die tips deelt. Of neem een filmpje op waarin je een aantal vragen beantwoordt of tips geeft voor veelvoorkomende problemen.

Of beter nog, doe het allemaal ;-).

 

Tip 3 Geef altijd waarde

Geef regelmatig tips over jouw vakgebied. Echt bruikbare dingen waar je klant meteen mee uit de voeten kan. Je hoeft niet bang te zijn dat je teveel informatie weg zou geven. Als jij iets heel waardevols deelt, gaan potentiële klanten je zien als expert. Ze gaan met verlangen uitzien naar je volgende post, omdat ze er echt iets aan hebben. En aan wie zouden ze denken als ze hulp zoeken op dat gebied? Juist! Jij hebt je dan al bewezen met je tips en ze willen alleen maar jouw hulp. De prijs maakt dan vaak niet eens meer zoveel uit!

 

Bonustip:

Natuurlijk kun je af en toe iets vertellen over je aanbod. Maar zorg dat je zo’n 80% van de posts waarde geeft, en zo’n 20% kun je dan iets vertellen over de diensten of producten die jij verkoopt.

 

Nu is mijn vraag aan jou; stel jij al vragen en geef jij tips op je Facebookpagina? Waarover ging jouw best beantwoorde post ( met de meeste interactie) tot nu toe?