Als je een eigen bedrijf gaat beginnen, is er veel om over na te denken. Vaak ben je erg bezig met het regelen van de praktische dingen; een bankrekening openen, KvK inschrijving, belastingen, visitekaartjes. Allemaal erg belangrijk natuurlijk.

Wat is het allerbelangrijkst?

Maar wat is het allerbelangrijkste? Volgens mij is dat het vinden van het antwoord op de vraag/vragen: welke unieke waarde heb jij te bieden aan precies welke doelgroep? Wat onderscheidt jou van al die anderen? Waarom moeten ze bij jou komen. Wie help je het allerliefst? Tegelijkertijd zijn dat vaak ook de allerlastigste vragen om te beantwoorden. En dus zetten we die vraag aan de kant en gaan graag over tot de meer praktische zaken.

Waarom is dat zo belangrijk dan?

Is het niet slimmer om een zo groot mogelijke doelgroep te kiezen? En zoveel mogelijk diensten/producten aan te bieden? Dan heb ik toch veel meer kansen om klanten te vinden? Als ik mijn vijver kleiner maak, zijn er minder vissen en dus minder kansen, toch?

Dat is op zich waar, maar als jij het lekkerste voer hebt voor die vissen in die kleinere vijver, komen ze eerder naar jou.

En waarom moet je het dan in een kleinere vijver zoeken?

Omdat je dan heel precies kunt uitzoeken wat de vissen in die kleine vijver lekker vinden. En daar op inspelen. In die grote vijver kom je daar niet achter, daar zijn teveel vissen met teveel verschillende voorkeuren. In de kleine vijver zitten meer van dezelfde vissen, houden ze meer van hetzelfde soort voer. Als jij weet welk voer precies deze vissen lekker vinden, kun jij ze dat geven. En komen er dus bij jou voor MEER.

Wees een expert

Als jij dus heel duidelijk hebt voor jezelf welke mensen jij het allerliefste wilt helpen, kun je jouw aanbod daar beter op afstemmen. Daardoor kun jij een unieke oplossing verzinnen voor deze doelgroep en deze naar buiten brengen. Daardoor word jij de expert, de specialist en komen ze bij jou!

Een voorbeeld

Stel, ik heb last van mijn rug. En in mijn dorp zijn er 5 verschillende masseurs waaruit ik kan kiezen.

Kies ik dan Anja, die op haar site zegt dat ze iedereen kan helpen, van ontspanningsmassage tot stevige sportmassage?

Of kies ik Jolanda, die duidelijk aangeeft dat ze gespecialiseerd is in massage aan mensen met rugklachten, dat ze daarin veel ervaring heeft, en die kan laten zien dat ze al verschillende mensen met langdurige rugklachten zo goed heeft geholpen mat haar techniek, dat die weer als kwieke hoentjes rondhuppelen? Ik zou het wel weten! En denk je dat ik dan nog erg let op de prijs die Jolanda vraagt? Ik denk het niet, want ik wil van mijn klachten af!

Zou het spannend zijn geweest voor Jolanda om zich hierop te concentreren? Vast wel! Want ze laat in eerste instantie de mensen die gewoon een ontspanningsmassage willen waarschijnlijk lopen. Maar doordat ze zich specialiseert, vertellen de mensen met rugklachten aan hun vrienden (die misschien ook rugklachten hebben of iemand anders kennen met rugproblemen) dat ze zo goed geholpen zijn door Jolanda. En vervolgens krijgt ze ook mensen die er een half uurtje rijden voor over hebben vanuit een andere plaats.

Kies

Wat is dus belangrijk als je start? Maak keuzes! Keuzes voor wie je het liefste helpt. En keuzes in wat je aanbiedt. Bedenk wat jouw unieke methode, jouw unieke sausje is en praat daarover. Je gaat dan die klanten aantrekken, en die klanten gaan het vervolgens voor jou doorvertellen! Dan heb je ambassadeurs. Hoe fijn is dat?

Weet jij al welke klanten je het allerleukste vindt? En wat is jouw unieke oplossing?