Selecteer een pagina

Wat maakt een website nou eigenlijk tot een goede website? Gaat het dan om mooie technische snufjes? Een prachtig design? Gelikte teksten? Wanneer kun je spreken van een goede website?

Natuurlijk moet een website aan allerlei technische eisen voldoen, zoals snelheid bijvoorbeeld. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je website je klanten oplevert!

 

Hoe zorg je er nu voor dat je klanten overhoudt aan de bezoekers van je website?

Waar moet je op letten als je een (nieuwe) website gaat maken of als je graag meer klanten wilt halen uit de bezoekers van je website? Ik geef je 5 tips:

 

Tip 1: Wees duidelijk in woord en beeld

Het eerste dat een bezoeker doet zodra die op je website belandt, is kijken; ‘wat is dit‘? Waar heb ik hiermee te maken? Wat doet dit bedrijf?

Het is belangrijk dat dat in één oogopslag duidelijk is. Je hebt hiervoor gemiddeld maar 3 seconden de tijd, om dat aan je bezoeker duidelijk te maken! Mannen hebben daar gemiddeld 4 seconden voor nodig, en vrouwen zelfs maar 2 seconden 😉

Als het in die paar seconden dus niet duidelijk is, zullen de bezoekers in de meeste gevallen weer vertrekken, op zoek naar een website die beter past bij wat ze aan het zoeken zijn.

Hoe kun je dit nu duidelijk maken?

Zet een tagline in de buurt van je logo. Een kort zinnetje waarin je uitlegt wat je doet, en misschien voor wie. Ben je bijvoorbeeld masseur, dan zou je tagline kunnen zijn: ‘massages voor mensen met rugklachten’. Dan is het meteen duidelijk wat je doet en voor wie.

Gebruik vervolgens beelden om dit te ondersteunen. Ben je een schoonheidsspecialiste, laat dan iemand zien die heerlijk geniet van een behandeling. Verkoop je taarten, laat dan een paar mooie exemplaren zien waar het water je van in de mond loopt. Ben je wandelcoach, laat dan zien hoe je al wandelend in gesprek bent met iemand.

Simpel en duidelijk. De klant heeft meteen een beeld bij wat je doet.

 

Tip 2: Wat kan ik hiermee?

Is het voor je bezoeker duidelijk wat je doet, en is dat het onderwerp waar hij of zij naar op zoek was, dan gaat je bezoeker kijken wat hij eraan heeft. Eigenlijk kijkt je bezoeker altijd door de WIIFM-bril. De ‘What’s In It For Me’-bril dus. Oftewel; hij vraagt zich bij alles wat hij ziet op je website af: ‘wat heb ik hieraan?’.

Als je die vraag weet te beantwoorden, is je bezoeker weer een stapje dichter bij om klant van je te worden. Als dit tenminste is wat hij zoekt en het hem aanspreekt, natuurlijk ;-).

Een fout die veel ondernemers maken op hun website is heel veel vertellen over zichzelf of over hun product. Nu mag je best veel over jezelf vertellen, maar alleen als dat in dienst staat van het duidelijk maken aan je bezoeker dat je zijn of haar problemen begrijpt en kunt oplossen.

Zet bij alles wat je schijft dus die bril van je klant even op, en controleer altijd of je klant iets heeft aan wat jij vertelt. Zo niet, dan kun je dat tekstje beter gewoon schrappen.

 

Tip 3: laat je bezoeker niet eindeloos zoeken

Een korte tip. Laat je bezoeker niet eindeloos ronddwalen over je site om te vinden wat hij zoekt. Waarschijnlijk doet je klant dat zelfs niet, want online zijn we allemaal behoorlijk ongeduldig.

Zorg voor een duidelijke structuur in je website. Als je langere teksten schrijft, gebruik dan goede tussenkopjes en interne links naar uitgebreidere uitleg over onderwerpen waar je vaak over schrijft. Dat is meteen ook weer goed voor je SEO (maar dat is een onderwerp voor een andere keer).

 

Tip 4: serveer een banaan…

Bedenk van te voren goed wat de volgende stap is die jij de bezoeker wilt laten nemen. Stuur haar of hem door naar de actie waarvan jij denkt dat dat een logische volgende stap is. Dat kan een knop zijn naar je gratis weggever bijvoorbeeld, of een uitnodiging voor een (gratis) strategiegesprek. Of meteen naar je product of dienst natuurlijk, al kan dat net een te grote stap in 1 keer zijn.

Seth Godin noemt dat in zijn boek … een ‘banaan’. We zijn op internet als het ware allemaal onrustige aapjes, die steeds aan het zoeken zijn naar de lekkerste banaan. We willen snel verder klikken en vinden wat we zoeken, maar als er teveel keuzemogelijkheden zijn, dan krijgen we keuzestress en kiezen we helemaal niet.

Maak daarom 1 knop op een pagina heel opvallend, zodat dat de ‘banaan’ is die je bezoeker snel en makkelijk weet te vinden. Laat die knop leiden naar de volgende logische stap, zodat je de bezoeker verder jouw ‘funnel’ in leidt.

 

Tip 5: maak ze emotioneel

We denken allemaal dat we rationele wezens zijn. Dat we keuzes maken op basis van ons bewuste, rationele brein. Helaas, dat zijn we niet. Het grootste percentage van de beslissingen, zo’n 90 % zelfs, nemen we onbewust.

Dat is voor ons als ondernemer goed om te weten. Je bezoekers moet je dus onderbewust weten te prikkelen, zodat ze het gevoel hebben dat ze jouw dienst of product écht moeten hebben. Kunnen ze er daarna bewust nog wat argumenten bij bedenken waarom ze het gekocht hebben ;-).

Om die gevoelige snaar te kunnen raken, is het handig om te weten welke emotiewoorden of gevoelswoorden jouw klanten gebruiken. Dit kun je uitvinden door te vragen aan je klanten of door rond te snuffelen in bijvoorbeeld Facebookgroepen of forums waar je klanten zitten.

Als jij die gevoelswoorden leert gebruiken, zal je bezoeker zich onderbewust gehoord/ gezien voelen en zich aangetrokken voelen tot jouw dienst of product.

Ik wil graag van jou horen; Pas je deze tips al toe? Welke was een echte eye-opener voor je?