Selecteer een pagina

‘Een emaillijst? Waarom is dat zo nodig? Ik kan toch adverteren op Facebook? En ik plaats al geregeld iets op social media. Ik vind het zo’n gedoe. En e-mail? Dat is toch niet meer van deze tijd?’

Ik kom ze tegen, ondernemers die graag willen groeien en meer klanten willen, maar tegelijkertijd opzien tegen het verzamelen van email-adressen. Omdat ze opzien tegen het werk van het maken van een gratis weggever. En er misschien het nut niet helemaal van inzien.

Waarom zijn die emailadressen nou zo belangrijk?

Adverteren op Facebook is echt een goede manier om nieuwe potentiële klanten te bereiken. Maar wat doe je met iemand die je via een advertentie eenmalig op je website hebt gekregen? De kans is heel groot dat het bij dat ene bezoek blijft. Niet perse omdat mensen niet nogmaals je site willen bezoeken, maar gewoon omdat er zoveel afleiding is. Ze zijn je simpelweg heel gauw weer vergeten, omdat er honderden andere dingen hun aandacht vragen.

Er wordt gezegd dat iemand 7 keer in aanraking moet zijn geweest met je bedrijf, voor ze überhaupt gaan overwegen iets van je te kopen. En met alle afleiding die er is, zou dit cijfer inmiddels al wel veel hoger kunnen liggen.

Met je emaillijst ben jij in controle

Hoe ga jij ervoor zorgen dat iemand die geïnteresseerd is in jouw product of dienst 7 keer iets van jou voorbij ziet komen?

Met je emaillijst! Als je de bezoeker kunt verleiden tot het geven van zijn emailadres, dan heb jij een mogelijkheid gecreëerd om ze vaker te benaderen. Zonder dat je daarvoor extra hoeft te betalen, zoals bij een advertentie.

Nu klinkt verleiden misschien wat negatief. Ik zeg het op deze manier, omdat mensen hun emailadres niet zomaar weggeven. In de meeste gevallen zal het niet voldoende zijn om ze te vragen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Want in het algemeen zit niemand te wachten op een nieuwsbrief.

Waar ze wel op zitten te wachten is een oplossing voor hun probleem
Waar het altijd om draait, is het geven van waarde. Jouw klant heeft een probleem. Daar ga ik vanuit. Want iemand die geen probleem heeft dat hij graag opgelost wil hebben, zal niet bereid zijn iets te kopen. Dus wat kun jij geven, dat een eerste kleine stapje kan zijn richting de oplossing van dit probleem? Maak daarvan een gratis product dat je weg kunt geven.

Dat hoeft helemaal niet iets groots te zijn, in de zin van omvang. Zoals een e-book van 42 pagina’s. Of een cursus van 7 weken. Liever niet zelfs.

Het moet wel GROOTS zijn in de zin van waarde. Iets dat jouw toekomstige klant ECHT helpt richting de oplossing van haar probleem. Wat is het allereerste kleine stapje dat je klant zou kunnen doen? Kun jij daar een tip over geven? Kun je ze in actie zetten? Het zou zo waardevol moeten zijn dat jij denkt: ‘Sh*t, hier zou ik geld voor moeten vragen’. Als het ZO waardevol is, zal je klant er graag met zijn emailadres voor willen ‘betalen’.

Zo verzamel jij een lijst met mensen die echt interesse hebben in jouw oplossing (je dienst of product). Je kunt ze vervolgens via mailtjes nog meer waarde geven. Waardoor ze elke keer denken; ‘deze vrouw weet waarover ze praat’! Ze zien jouw naam en dienst op die manier geregeld voorbijkomen. En op het moment dat ze echt niet langer kunnen wachten tot het probleem wordt opgelost, zal jij degene zijn naar wie ze toe gaan.

Jouw emaillijst is van jou

Jij bent en blijft de baas over je emaillijst. Facebook kan op een gegeven moment besluiten jouw berichten niet meer te tonen aan je volgers. Dan ben je nergens, ook al heb je daar nog zo’n grote achterban opgebouwd op Facebook. Jouw emaillijst is van jou. En is daarom een basis waarop je altijd terug kunt vallen. Mits je je lijst wel goed ‘bijhoudt’ en geregeld op de hoogte houdt! Maar dat is stof voor een volgend blog  .

Nu is mijn vraag aan jou: heb jij een emaillijst? En een goede weggever? Of kun je nog wel wat tips voor een weggever gebruiken? Hou dan dit blog in de gaten. Of beter nog; schrijf je in voor mijn lijst en ik hou je op de hoogte ;-). Krijg je bovendien mijn waardevolle weggever…